dimarts, 30 de desembre del 2008

...gràcies Alain de Botton, gràcies!

Crec que sóc un enginyer atípic o potser més típic del que em penso. Cada dia crec que tinc més clar que tot i interessar-me per temes de tecnologia i comunicació el que realment fa saltar el meu interés són temes sobre filosofia, psicologia o el comportament humà en general.

Em costa molt llegir i sempre que m'he decidit a llegir ha de ser amb alguna finalitat o que m'aporti alguna cosa.

Em vaig topar amb Alain de Botton per pura casualitat, remenant llibres vaig trobar una edició barata d'un dels seus escrits "El consol de la Filosofia" valia 3 o 4 €, vaig llegir per alt la contraportada i em va fer saltar l'espurneta de curiositat que en el seu dia em va fer saltar l'assignatura de filosofia en el batxillerat. Vaig comprar-lo compulsivament, sense donar-hi més voltes.

En "El consol de la Filosofia" es tracta com desde el punt de vista de varis filòsofs es pot fer front a problemes de la vida quotidiana. "Sòcrates ens ajuda a superar la nostra impopularitat, Epicur els problemes de diners, Sèneca la frustració, Montaigne la falta d'adequació, Shopenhauer els mals d'amor i Nietzsche les dificultats". El vaig llegir i em va agradar, i tant que em va agradar! Precissament aquests dies estic rellegint els capítols sobre el consol per la frustració i per a les dificultats, però al final crec que acabaré rellegint el llibre sencer.

Al cap d'un temps, no reocordo si molt o poc, pel canal 33 vaig enxampar a mitges una sèrie documental de 4 o 5 capítols que es titolava "Angoixa per l'estatus" em va entusiasmar i aquí si que vaig anar a buscar expressament el llibre en el que es basava, tot i que només el vaig trobar en castellà el vaig comprar, no podia esperar! "Ansiedad por el estatus" es titula. Fa un parell d'anys que el vaig llegir, però igual que estic fent amb "El consol de la filosofia" el tornaré a llegir, m'han passat moltes coses desde llavors i crec que podré interioritzar millor varis conceptes o simplement recordar-ne algun d'oblidat. Crec que aquest llibre és totalment necessari per entendre les motivacions de la societat actual, dóna voltes sobre el concepte de meritocràcia. En la nostra societat es pot ser teòricament el que es vulgui a partir dels teus mèrits, és a dir, a partir dels teus esforços, ben al contrari que una societat aristocràtica on el teu lloc a l'escala social el marca la teva família de naixement. Però, què busquem realment? El que realment tothom cerca, és sentir-nos estimats, admirats, que hem triomfat... però que passa quan no ho aconseguim? En una societat meritòcràtica vol dir que en alguna cosa hem fallat perque teòricament no tenim limitació, podem ser el que volguem només a partir del nostre esforç i és aquí on trobem l'angoixa i la frustració si no ho aconseguim. Ens mostra que no sempre tot depen de nosaltres i com podem fer front a aquesta angoixa per aconseguir un cert status o admiració de qui ens envolta.

He disfrutat amb el seu llenguatge clar i entenedor i com va classificant i desenvolupant les diferents idees. A mi m'ajudat molt a situar en el seu lloc correcte angoixes i frustracions per poder dur una vida més equilibrada, per tant, què més l'hi puc demanar a un llibre?

Una abraçada afectuosa, Alain!

Visites